Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Sandpile model
Sandpile simulácia (simulácia pieskovej hromady) pozostáva z grafu, určitého množstva piesku rozmiestneného v grafe a množiny pravidiel určujúcich správanie sa piesku pri jeho pridávaní (sypaní). GrafTradičný sandpile model pozostáva z množiny bodov rozmiestnených v mriežke. Každý bod zdieľa svoju hranu s bodmi na východ, západ, sever a juh od neho. Teda body v rohoch majú dvoch susedov, body na okraji troch a všetky ostatné majú štyroch susedov. Každému bodu je pridelené číslo odpovedajúce počtu zrniek piesku v danej bunke. Niektoré variácie tohto modelu:
Časové ohraničeniaČas v simulácii je diskrétny. Stav mriežky sa mení simultánne so zmenou obsahu každej bunky v súlade s transformačným pravidlom. Trasformačné pravidlo sa aplikuje, pokiaľ žiadna z buniek už nemôže zmeniť svoj stav. Transformačné pravidloPravidlo na zmenu stavu grafu závisí od množstva piesku v každom bode a na hodnote Interakcia susedovKeďže je transformačné pravidlo aplikované na všetky bunky simultánne, dochádza u priľahlých buniek, ktoré vykonávajú toppling, ku interakcii. Keď dve priľahlé bunky vykonávajú toppling, vymieňajú si medzi sebou zrnká piesku. Teda množstvo piesku u týchto dvoch buniek sa nezníži o hodnotu ![]() Príklady simulácieV tejto simulácii je hodnota
![]() Piesok je pridávaný iba do stredu hromady.![]() Piesok je pridávaný náhodne. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |