Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Projekty Matthewa Lewisa
Software Bernda Lintermanna
Projekty Karla Simsa



Ostatné kapitoly
Genetické algoritmy
Genetické programovanie
Umelá embryogenéza
Evolučný dizajn
Interaktívny evolučný výpočet
Ekogramatiky
Evolučný hardware


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Projekty Karla Simsa

Interaktívna Evolúcia

V roku 1993 Karl Sims predstavil svoj projekt s názvom Genetic Images. Jednalo sa o čosi ako výstavu abstraktných obrazov, návštevníci ju mohli zhliadnuť napríklad v Paríži, či Los Angeles.

vystava
Výstava Genetic Images

Návštevníci výstavy Genetic Images sú svedkami počítačmi simulovanej evolúcie : evolúcie obrazov. Nie sú však len pozorovateľmi, zároveň riadia jej smer.

Proces prebieha asi takto : počítač zobrazí na 16-tich obrazovkách populáciu obrazov. Potom samotní diváci rozhodnú, ktoré z nich prežijú do ďalšej generácie tak, že sa jednoducho postavia pred obraz, ktorý považujú za estetický. Obrazy, ktoré nie sú ľuďmi zvolené sa odstránia a nahradia potomkami zvolených obrazov. Nové obrazy sú vznikajú rôznymi kombináciami zvolených obrazov. Tento prístup predstavuje simulovanú evolúciu ,kde diváci interaktívne určujú kvalitu/vhodnosť obrazov svojim postojom. Ako tento cyklus pokračuje, populácia obrazov napreduje k čoraz zaujímavejším a estetickejším vizuálnym efektom. Diváci teda v podstate určujú smer evolúcie k novým populáciám.

Tento príklad predstavuje neobyčajnú spoluprácu medzi človekom a strojom : človek poskytuje informácie o vizuálnej estetickosti obrazu, zatiaľ čo počítač disponuje matematickými schopnosťami na generovanie, zlučovanie a mutovanie komplexných textúr a vzorov. Samotné počítače sú schopné iba náhodných experimentov, bez zmyslu pre estetiku - a práve preto kombinácia človeka a stroja umožňuje generovanie neobyčajných výsledkov.

Medzi vyvíjajúcimi sa obrazmi a biologickými systémami je možné nájsť určitú podobnosť. Obe sú syntetizované z genetických popisov a obe sú vystavené pôsobeniu evolučných síl. Organizmus rastie tak ako to má zakódované v jeho DNA. Analogicky, tieto obrazy sú generované inštrukciami vo forme zakódovaných matematických rovníc. Zdrojový kód obrázkov predstavuje genotyp (alebo DNA) a výsledný obrázok predstavuje fenotyp.

GALAPAGOS

vystava
Výstava Galapagos

Galápagos predstavuje počítačom simulovanú evolúciu virtuálnych "organizmov." Dvanásť počítačov simuluje rast a správanie sa populácie abstraktných animovaných foriem života a zobrazuje ich na dvanástich obrazovkách. Divák participuje na výstave vyberaním tých organizmov, ktoré sa mu zdajú čo najviac esteticky príťažlivé, a podobne ako v prípade evolúcie obrazov sa postaví do poľa senzorov pred obrazom. Zaujímavé tvory teda prežívajú, krížia sa, mutujú a reprodukujú sa. Tie, ktoré nie sú medzi zvolenými budú odstránené, a ich počítače budú obývané novo vygenerovanými jedincami. V niektorých prípadoch sa mutácia vyvinie priaznivým smerov a vzniknú tak noví, jedinci ktorí upútavajú viac a viac divákov.

vystava

vystava
Niekoľko príkladov evolúcie bytostí v Galapagos

Takýto proces umelej evolúcie môže byť zaujímavý z dvoch príčin. Po prvé, má potenciál vytvárať také výsledky, ktoré by sme nedostali žiadnym iným spôsobom, po druhé poskytuje jedinečnú možnosť na štúdium evolúcie v živých systémoch.

vystava vystava
vystava vystava

Charles Darwin navštívil Galapágy v roku 1835 a jeho hypotézy o evolúcii boli inšpirované práve nezvyčajnou rozmanitosťou životných foriem. Izolácia týchto ostrovov od okolia spôsobila vznik relatívne nezávislého evolučného systému, ktorý mohol pozorovať.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel