Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Model s dvoma jazdnými pruhmi
Model s dvoma jazdnými pruhmi rovnakého smeruPri uvažovaní o prípade kedy máme viac ako jeden jazdný pruh, musíme implementovať symetrický model zmeny jazdných pruhov, kde vozidlá nemajú žiaden predom určený jazdný pruh. Pred zmenou jazdného pruhu musí vozidlo preveriť dve hodnoty Ak uvažujeme model v ktorom sú obe jazdné pruhy orientované rovnakým smerom hovoríme potom o paralelných CA modeloch s jedným jazdným pruhom. Pre potreby popísania procesu výmeny vozidiel medzi jazdnými pruhmi je potrebné pridať ďalšie pravidlá a zároveň sú zavedené aj nové premenné a to: Na základe definovania týchto premenných môžeme pridať nasledujúce pravidlo:
U tohoto modelu môžeme hovoriť o symetrickej resp. asymetrickej verzii. Pri asymetrickej verzii nie je povolené obiehanie po pravej strane. Model s dvoma jazdnými pruhmi obojsmernýV tejto oblasti existuje viacero podtypov modelov. Model napríklad povoľuje obiehanie na oboch jazdných pruhoch, obiehanie je povolené len v rámci jedného jazdného pruhu resp. je obiehanie úplne zakázané. Najviac sa samozrejme realite podobajú modely, ktoré spájajú tieto možnosti a vytvárajú tak úseky cesty implementáciou rôznych podtypov.Uvažujme teda o modeli, ktorý povoľuje obiehanie. Algoritmus kontrolujúci obiehanie musí zobrať do úvahy rad okolností. Medzi ne patrí napr. fakt, že vozidlo si musí počas obiehania udržať konštantné zrýchlenie ( Na zistenie šance, že vozidlu bude umožnené dokončiť obiehací manéver a teda, že samotné obiehanie bude povolené slúži lokálna hustota. Táto hodnota popisuje hustota (množstvo) vozidiel pred daným vozidlom, ktoré chceme obiehať. Pri modeli s obojsmernou premávkou sa môžu vyskytnúť tri druhy zabrzdenia premávky. Prvý a najčastejší z nich je tzv. štart-stop vlna na jednom z jazdných pruhov. Druhý je spôsobený príliš odvážnymi “ vodičmi “, ktorý sa pokúšajú o obiehanie aj napriek tomu, že nemajú miesto na návrat do svojho pôvodného jazdného pruhu. K tomuto prípadu však nedochádza často. Posledným a dá sa povedať, že aj najväčším problémom je ak sa pár susediacich vozidiel (obsadzujú teda obe jazdné pruhy) rozhodne obiehať súčasne. Týmto však zastavia premávku v oboch smeroch. Aby sa predišlo spomínaným problémom sú v tomto modeli použité nasledujúce pravidlá a konvencie. Rovnako ako je tomu pri modeli s jedným jazdným pruhom, tak aj tu sú jednotlivé bunky označené hodnotou premennej
O zmene jazdných pruhov sa rozhoduje na základe nasledujúcich pravidiel:
Prvá podmienka ovplyvňuje vozidlá na ich domovskom ( pôvodnom ) jazdnom pruhu. Ak je vozidlo pred nim vo vzdialenosti menšej ako Obiehanie je iniciované náhodne a dokonca aj pri splnení všetkých spomenutých podmienok je pravdepodobnosť, že dôjde k zmene jazdného pruhu vyjadrená hodnotou premennej pchange. Druhá podmienka sa zameriava na riadenie vozidla počas procesu obiehania. Vozidlo sa musí vrátiť do svojho pôvodného jazdného pruhu vtedy ak sa blíži oproti idúce vozidlo, alebo vtedy ak v pôvodnom jazdnom pruhu je dostatok miesta na to aby sa tam vrátilo bez brzdenia. Predpokladajme teda situáciu, kde oboje oproti idúce vozidlá chcú obiehať súčasne. Na základe predchádzajúcich podmienok, si obe vozidlá udržia svoju rýchlosť ( nedôjde teda k náhodnej zmene rýchlosti ) a zároveň vozidlá v ich pôvodných jazdných pruhoch zredukujú svoju rýchlosť o jedna, čím sa vytvoria voľné miesta pre obe obiehajúce vozidlá a tie sa môžu vrátiť do svojich jazdných pruhov. Pohyb vpred je popísaný nasledovnými pravidlami:
Jednotlivé pravidlá vykonávajú:
![]() Popisovaný CA model pre dva jazdné pruhy s obojsmernou premávkou predstavuje túto reálnu situáciu ![]() Typický priestorovo-časový diagramČasť cesty obsahujúca vozidlo pohybujúce sa doprava na svojom domovskom jazdnom pruhu je označené červenou. Vozidlo pohybujúce sa doľava po svojom domovskom jazdnom pruhu je označené zelenou farbou. Ďalšie možné situácie sa označujú ďalšími farbami ako napríklad obiehajúce vozidlo idúce doprava ( tmavo modrá ). Na vľavo - idúcom jazdnom pruhu je hustota blízka kritickej pre zápchy (0.1) a nízka hustota je naopak na pravo – idúcom jazdnom pruhu (0.01). Na nasledujúcom obrázku je možné pozorovať ako premávku ovplyvňuje možnosť obiehania. ![]() Situácia je podobná ako na predchádzajúcom obrázku, avšak v tomto prípade bola cesta rozdelená na časť v ktorej obiehanie bolo povolené ( ľavá polovica obr. ) a časť kde bolo obiehanie zakázané ( pravá polovica obr. ). Ako je vidieť, na ceste kde nebolo obiehanie povolené sa častejšie vyskytovali zápchy. ![]() Grafické znázornenie premávky na domovskom jazdnom pruhuPremávka na domovskom jazdnom pruhu je graficky znázornená ako funkcia hustoty na domovskom a opačnom jazdnom pruhu. Farby tu udávajú rozdiel medzi premávkou na domovskom jazdnom pruhu v modeli s dvomi jazdnými pruhmi s obojsmernou premávkou s možnosťou obiehania a premávkou na modeli s jedným jazdným pruhom s porovnateľnou hustotou. Obrázok naznačuje, zanedbateľný rozdiel medzi modelom s jedným a dvomi jazdnými pruhmi. Aj napriek tomu sú tu viditeľné dve základné črty: 1) zväčšená premávka ak je hustota na oproti idúcom jazdnom pruhu nízka, a 2) znížená premávka ak je hustota v domovskom jazdnom pruhu nízka a zároveň hustota na opačnom jazdnom pruhu je relatívne vysoká. Tento posledne menovaný efekt je spôsobený obiehaním oproti idúcich vozidiel, ktoré tak zasahujú do premávky v domovskom jazdnom pruhu. ![]() Viacrýchlostný variantPri tomto variante majú vozidlá maximálne rýchlosti, rovnomerne rozložené medzi 2 a 5. V strednej časti je znázornená časť cesty so zákazom obiehania. Po okrajoch je obiehanie povolené. Pomalé vozidlá vykresľujú strmšie čiary. Treba si tu všimnúť uzol vozidiel v blízkosti stredu diagramu, ktorý je vytvorený pomalým vozidlom ( idúcim doľava ) a vstupujúcim do oblasti so zákazom obiehania. Akonáhle uzol opustí hranicu tejto oblasti, dopravná zápcha sa rozplynie. Tieto priestorovo - časové diagramy dokazujú, že tento model dokáže korektne simulovať správanie sa reálnej premávky. Modelovanie topograficky realistických ciest, je možné dosiahnuť napr. kombináciami oblastí s povoleným resp. zakázaným obiehaním, ktoré boli spomenuté vyššie a tak simulovať zákruty apod. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |