Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
CA model s jedným jazdným pruhom
Tento CA model popísali Nagel a Schreckenburg a je určený na popis reálnej cestnej premávky. Tento model predstavuje jeden jazdný pruh v ktorom sa vozidlá pohybujú jedným smerom. Na reprezentáciu tohto modelu je postačujúci jednorozmerný CA. Tento sa skladá z V rámci spomenutej reprezentácie máme teda pole buniek pričom v každej bunke v ktorej sa nachádza vozidlo je uvedená jeho rýchlosť. Ďalšou z dôležitých vecí je zavedenie premennej Jedná iterácia pozostáva z aplikácie troch po sebe nasledujúcich pravidiel, aplikovaných paralelne na všetky vozidlá. Tri základné pravidlá:
V treťom pravidle je zahrnutá aj pravdepodobnosť Problémom u takýchto modelov je, že vplyvom nemožnosti obiehania sa vytvárajú skupiny vozidiel ktoré musia nasledovať pomalé vozidlo vpredu. Modelovanie dvoj–rozmerných cestných sieti je možné spájaním týchto jednocestných modelov do väčších celkov. Križovatku je možné simulovať vytvorením kruhovej časti na ktorú nadväzujú ďalšie jazdné pruhy. Kruh je použitý preto, lebo je na ňom možné jednoducho a jasne definovať prioritu vozidiel na križovatke. Vozidlo nachádzajúce sa na kruhovom segmente má najväčšiu prioritu. ![]() Biele a tmavo šedé jazdné pruhy označujú odchádzajúce ulice a svetlo sivou sú označené vstupné jazdné pruhy. ![]() Taktiež môžeme uvažovať o prípade kedy kruhová časť obsahuje len štyri bunky a pripájajú sa na neho štyri vstupne a štyri výstupne jazdné pruhy (viď predchádzajúci obrázok). Rozhodnutie o tom či vozidlo zostane na kruhovej časti alebo križovatku opustí závisí na cieli projektu. Toto rozhodnutie môže prislúchať buď priamo vozidlu (vozidlo vyberá cestu), alebo konkrétnej bunke (rozhodnutie danej bunky ovplyvní vozidlo, ktoré sa na nej nachádza). Existujú teda dve stratégie. Model 1: V tomto modeli, autá v kruhovej časti sa riadia nejakým všeobecným pravidlom, napr. pohnú sa len ak je bunka pred nimi voľná. Rozhodnutie opustiť križovatku prislúcha bunke a mení sa so zmenou stratégie: náhodný “kočovný“ pohyb je produkovaný v prípade, že je rozhodovacia značka update-ovaná v každom časovom kroku. Zmenou tejto rozhodovacej značky v pravidelných časových intervaloch získame situácia podobnú križovatke so svetelnou signalizáciou. Model 2: V tomto modeli, je rozhodovanie priradené jednotlivým vozidlám akonáhle vstúpia na križovatku. Problém nastane ak sa všetky vozidlá rozhodnú v jednom okamihu, že križovatku opustia niektorým z východov. V tom prípade môžeme hovoriť o mŕtvom bode: všetci štyria vstúpia do križovatky naraz ( sever, juh, západ, východ ) a všetci sa chcú pohnúť na ploche križovatky, avšak neurobí to ani jeden pretože všetky pozície sú obsadené. Aby sa tomuto problému predišlo je v tomto modeli použité špeciálne pravidlo pre pohyb na križovatke – vozidlá na území križovatky sa musia stále pohybovať (čiže otáčať sa, alebo opustiť križovatku ). Takýmto spôsobom teda môžeme simulovať dopravnú situáciu v mestách, na diaľnicach, apod. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |