Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Rozdelenie CA modelov
V súčasnosti už existuje veľké množstvo CA modelov pre simuláciu cestnej premávky. Ak by sme ich chceli rozdeliť tak existujú dve hlavné kategórie CA modelov a síce mikroskopický a makroskopický. Mikroskopický model opisuje správanie sa modelu vychádzajúc s jednotlivých entít a interakcií medzi nimi. Pri makroskopickom modeli sa zameriavame na opísanie súhrnného správania sa charakterizáciou základných vzťahov medzi rýchlosťou vozidla, prúdením premávky a hustotou. Hlavným obmedzením u existujúcich mikroskopických modelov je, že sa u nich predpokladá rovnaké správanie sa u všetkých vozidiel. Modely sú deterministické a preto nedokážu zachytávať niektoré podstatné zmeny odohrávajúce sa v reálnej premávke. U mikroskopických modelov je tiež zložitejšie rozšírenie do systémov s viacerými jazdnými pruhmi. Kľúčovým obmedzením pri simuláciách na makroskopických modeloch je ich súhrnný pohľad, pretože tieto modely sa pozerajú na priebeh dopravy ako na spojitú, sú neschopné zachytiť diskrétnu dynamiku ktorá vychádza z interakcií medzi jednotlivými vozidlami. Navyše preto, že sú tieto modely deterministické poskytujú len priemerné metriky prúdenia premávky. Charakterizovať teda dobu cestovania, rýchlosť apod. je nemožné a tak je užitočnosť týchto modelov limitovaná na dlhodobú charakterizáciu správania sa cestnej premávky a nemôžme ich použiť na real time analýzu a kontrolu cestnej premávky. Modely sa ďalej môžu rozdeľovať na modely s jedným jazdným pruhom resp. s viacerými jazdnými pruhmi a to buď rovnako orientovanými alebo obojsmernými. Aj keď je väčšina CA modelov pre simuláciu dopravy realizovaných na základe 1D CA existujú aj modely využívajúce 2D CA. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |