Prírodou inšpirované algoritmy
študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie
|
|
Popis Eos-uEos platforma má tieto znaky:
- Podpora pre evolučné algoritmy (EA). Väčšina tried systémov v Eos je vhodná pre nejaký typ EA. Explicitne podporuje:
- Genetické algoritmy
- Evolučné stratégie
- Dodatočne podporuje rôzne varianty štandardných EA. Nejaké príklady:
- Hybridné EA, ktoré sú definované a používané pre špeciálne aplikácie s genetickými informáciami a operátormi.
- Časť EA, ktorý tvorí viacnásobný veľký nezávislý EA, v ktorom môžme uskutočňovať vzájomnú interakciu (výmena jedincov).
- Meta EA, v ktorej bežia viacero vedľajších EA, ktorých výsledky týchto EA ovplyvňujú parametre nastavenia hlavného EA.
- Podpora pre simulátory ekosystémov. Simulátory, kde jednotlivé jedince menia priestorový svet, interagujú (súťaženie, konkurencia, obchod) medzi sebou a tým dochádza k určitému vývoju.
- Vysoko objektovo-orientovaný dizajn.
- Silne konfiguračný systém. Parametre Eos sú štruktúrované hierarchicky a reprezentujú štruktúru simulácie. Je v nich možné meniť jednotlivé základné faktory, ako aj faktory mutácie, ktoré ovplyvňujú celú štruktúru aplikácie a typu algoritmu. Ďalej je možnosť pridávania nových komponentov s možnosťou nastavenia ich vlastných špeciálnych parametrov.
- Transparentne distribuovaný výpočet. Eos môže bežať súčasne na viacerých počítačoch a tak podstatne urýchliť výpočtovú náročnosť aplikácií. Eos užívateľ ma zjednodušený prístup k výpočtom a nevidí všetky detaily a postupy jednotlivých krokov riešenia.
- Knižnica komponentov. S vyvojom nových aplikácii neustále rastie a obsahuje:
- Binárne genetické informácie, mutáciu, n-bitový crossover, uniformné rozdelenie.
- Postupnosť genetických informácií, párovú mutáciu, zmeny mutácie, inverznú mutáciu, horolezeckú mutáciu, postupne uniformnú mutáciu.
- Evolučné stratégie genetických informácií, základnú ES mutáciu, základné ES rozdelenie.
- Selekčné stratégie: selekčný turnaj, selekcia ruleta, náhodná selekcia, šľachtená selekcia
- Náhradné stratégie: náhrada najhoršieho, najlepšieho zo všetkých, náhodná náhrada.
- Fitness výpočty: direct fitness, ranked-based fitness, normalizovaný fitness.
- Koncové kritérium: objektívnym prahom, generačný limit, zložené kritérium.
- Priestor: n-rozmerný diskrétny kartézsky priestor, n-rozmerný spojitý kartézsky priestor.
- Interakcie: interakcia príkazom, filtrom, ruletou.
- Spracovanie: sekvenčná realizácia, paralelná, diaľková.
- Experimenty: neutrálne binárne siete.
- Pár príkladov aplikácií:
- Základný genetický algoritmus.
- Realizácia Iterated Prisoners Dilemma.
- Evolučný algoritmus aplikovaný na Travelling Salesman Problem.
- Co-evolučné evolučné algoritmy.
- Simulátory ekosystémov založené na echu Johna Hollada.
- Demo v diskrétnych kartézskych priestoroch.
- Vývoj stratégie algoritmov, ktoré optimalizujú rozmiestnenie prehľadávania.
- Tutoriál:
- Úvod k parametrom Eos systému.
- Praktické príklady:
- Nástroj, ktorý automaticky generuje parametre dokumentácie.
- Editor pre konfigurovanie konfiguračných súborov.
|
|
Kontakt: Marek Bundzel |