Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Úvod
Popis Eos-u
Aplikacie Eos-u
Linky a literatúra
O tejto kapitole



Ostatné kapitoly
Swarm
RePast
LEM
SDML
Eos
DDLab


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Popis Eos-u

Eos platforma má tieto znaky:

  • Podpora pre evolučné algoritmy (EA). Väčšina tried systémov v Eos je vhodná pre nejaký typ EA. Explicitne podporuje:
    • Genetické algoritmy
    • Evolučné stratégie

  • Dodatočne podporuje rôzne varianty štandardných EA. Nejaké príklady:
    • Hybridné EA, ktoré sú definované a používané pre špeciálne aplikácie s genetickými informáciami a operátormi.
    • Časť EA, ktorý tvorí viacnásobný veľký nezávislý EA, v ktorom môžme uskutočňovať vzájomnú interakciu (výmena jedincov).
    • Meta EA, v ktorej bežia viacero vedľajších EA, ktorých výsledky týchto EA ovplyvňujú parametre nastavenia hlavného EA.


  • Podpora pre simulátory ekosystémov. Simulátory, kde jednotlivé jedince menia priestorový svet, interagujú (súťaženie, konkurencia, obchod) medzi sebou a tým dochádza k určitému vývoju.


  • Vysoko objektovo-orientovaný dizajn.


  • Silne konfiguračný systém. Parametre Eos sú štruktúrované hierarchicky a reprezentujú štruktúru simulácie. Je v nich možné meniť jednotlivé základné faktory, ako aj faktory mutácie, ktoré ovplyvňujú celú štruktúru aplikácie a typu algoritmu. Ďalej je možnosť pridávania nových komponentov s možnosťou nastavenia ich vlastných špeciálnych parametrov.


  • Transparentne distribuovaný výpočet. Eos môže bežať súčasne na viacerých počítačoch a tak podstatne urýchliť výpočtovú náročnosť aplikácií. Eos užívateľ ma zjednodušený prístup k výpočtom a nevidí všetky detaily a postupy jednotlivých krokov riešenia.


  • Knižnica komponentov. S vyvojom nových aplikácii neustále rastie a obsahuje:
    • Binárne genetické informácie, mutáciu, n-bitový crossover, uniformné rozdelenie.
    • Postupnosť genetických informácií, párovú mutáciu, zmeny mutácie, inverznú mutáciu, horolezeckú mutáciu, postupne uniformnú mutáciu.
    • Evolučné stratégie genetických informácií, základnú ES mutáciu, základné ES rozdelenie.
    • Selekčné stratégie: selekčný turnaj, selekcia ruleta, náhodná selekcia, šľachtená selekcia
    • Náhradné stratégie: náhrada najhoršieho, najlepšieho zo všetkých, náhodná náhrada.
    • Fitness výpočty: direct fitness, ranked-based fitness, normalizovaný fitness.
    • Koncové kritérium: objektívnym prahom, generačný limit, zložené kritérium.
    • Priestor: n-rozmerný diskrétny kartézsky priestor, n-rozmerný spojitý kartézsky priestor.
    • Interakcie: interakcia príkazom, filtrom, ruletou.
    • Spracovanie: sekvenčná realizácia, paralelná, diaľková.
    • Experimenty: neutrálne binárne siete.


  • Pár príkladov aplikácií:
    • Základný genetický algoritmus.
    • Realizácia Iterated Prisoners Dilemma.
    • Evolučný algoritmus aplikovaný na Travelling Salesman Problem.
    • Co-evolučné evolučné algoritmy.
    • Simulátory ekosystémov založené na echu Johna Hollada.
    • Demo v diskrétnych kartézskych priestoroch.
    • Vývoj stratégie algoritmov, ktoré optimalizujú rozmiestnenie prehľadávania.


  • Tutoriál:
    • Úvod k parametrom Eos systému.


  • Praktické príklady:
    • Nástroj, ktorý automaticky generuje parametre dokumentácie.
    • Editor pre konfigurovanie konfiguračných súborov.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel