Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Reverzibilné Celulárne AutomatyAko hovorí predchádzajúca kapitola Fyzika a Reverzibilný Celulárny Automat - RCA, reverzibilný celulárny automat spĺňa vlastnosti:
Známa Conwayova hra života, ktorá je založená
na jednoduchých pravidlách susedstva nie je reverzibilný CA. Napriek tomu, že
počet všetkých možných stavov do ktorých sa môže CA dostať je Ako hovorí (Margolus, 1998) reverzibilné
automaty nie sú charakteristické takýmto správaním. Nevieme povedať ako dlho
bude cyklus trvať. Je to spôsobené tým, že reverzibilné dynamické systémy majú
dlhé cykly. V prípade reverzibilného systému nemôže dôjsť k tomu aby sa zopakoval
stav, ktorý už v systéme nastal pokiaľ sa nezopakuje stav v ktorom systém začal.
Inými slovami povedané v každom stave, okrem počiatočného, vieme povedať v akom
stave sa systém nachádzal predtým. Vzhľadom na to, že v takomto systému v podstate
nie je nič čo by systém tlačilo do počiatočného stavu je teda veľmi pravdepodobné,
že predtým ako sa systém doň opätovne vráti prejde množstvom stavov. Ak by systém
menil svoje stavy skutočne náhodne tak by systém štatisticky musel prejsť cez
polovicu všetkých možných stavov, ktoré môžu nastať kým by sa systém vrátil
do pôvodného stavu. Vybrané druhy Reverzibilných Automatov - RCAVšetky druhy tu spomínaných reverzibilných automatov vychádzajú z CA (z anglického
Cellular Automata - celulárny automat), ktorý navrhol Margolus.
V jeho CA je bunka ohraničená striedaním plnej a bodkovanej čiary tak ako to
vyobrazuje nasledujúci obrázok. Jednotlivé lokálne pravidlá sú potom aplikované
na blok štyroch buniek ohraničených striedavo raz plnými a potom bodkovanými
čiarami. Ak v takomto systéme počet buniek v stave ![]() Prvým takýmto príkladom reverzibilného CA je Critters.
Je to CA, ktorý sa vyvíja do zaujímavej zložitosti. Lokálne pravidlá, ktoré
popisuje nasledujúci obrázok používajú blok ![]() Nie je veľmi zaujímavé spustiť tento CA z úplne náhodného stavu ako by to mohlo byť v prípade už spomínanej hry života. Je to preto, že väčšina stavov vyzerá viac-menej náhodne. Nasledujúci obrázok zobrazuje počiatočný stav, stav po milión krokoch a detail oblasti tohto stavu z pravej strany. ![]() Podobne ako pri hre života aj v Critters existujú malé pohybujúce sa objekty nazývané klzáky. Ak dva klzáky prídu do kolízie vytvoria maličký zhluk ôsmych buniek, ktorý sa potupne mení. Ak po dlhšom čase nič nekoliduje so zhlukom vznikne jeden alebo dva klzáky. Táto vlastnosť je zapríčinená vlastnosťami zachovania a reverzibility. Zo zákona reverzibility sa dá dokázať, že zhluk sa musí po čase rozpadnúť a naviac keďže jediné pohybujúce sa objekty, ktoré môžu vzniknúť z ôsmych buniek sú jeden alebo dva klzáky je jasné, že je to jediná vec ktorá z takéhoto zhluku môže vzniknúť. Ďalším príkladom je Biliardový model celulárneho automatu (z anglického: Billiard Ball Model CA - BBMCA). Stránka BBM, ktorá je súčasťou tohoto tutorialu detailne popisuje tento model a preto sa týmto modelom nebudeme viac zaoberať. Pri konštrukcií rôznych druhov CA sa ukazuje, že niektoré z nich
by mohli celkom dobre popisovať molekulárnu dynamiku či už v plyne alebo v kvapaline.
Príkladom môže byť CA ktorý vychádza z lokálnych pravidiel BBMCA a modeluje
štvorsmerový plyn na dvojrozmernej mriežke. Nasledujúci obrázok zobrazuje lokálne
pravidla, ktoré sú bijektívne podobne ako v predchádzajúcich prípadoch. Náhodne
vyplnený priestor predstavuje strednú koncentráciu plynných častíc a čierny
štvorček uprostred predstavuje vysokú koncentráciu plynu. Posledný obrázok znázorňuje
plyn po ![]() Je to postupujúca tlaková vlna, ktorá sa pohybuje od stredu k okraju. Na tomto CA je zaujímavé to, že takéto správanie sa dosiahlo veľmi jednoduchými lokálnymi pravidlami, čo motivovalo mnohých k hlbšiemu štúdiu týchto druhov celulárnych automatov (Margolus, 1998). |
||
Kontakt: Marek Bundzel |