Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||||
MIT veteráni![]() V dokumente sú použité informácie zo stránky www.ai.mit.edu/projects/mobile-robots Allen![]() Základom robota boli 3 nasledujúce "reflexné" vrstvy:
Tom & JerryTom a Jerry boli dva identické roboty, postavené na to aby demonštrovali ako málo výpočtov je potrebných v subsumpčnej architektúre. Bola implementovaná 3 vrstvová architektúra, a prenos signálov bol po jednom bite. Z konštrukčného hľadiska boli Tom a Jerry dva hračkárske autíčka s troma senzormi vpredu a jedným vzadu. Senzory boli jednotlivo nastavené na rôzne vzdialenosti. Centrálny vpredu detekoval len blízke objekty, zatiaľ čo dva postranné senzory boli nastavené na podstatne väčšiu vzdialenosť.
HerbertHerbert bol robot s 30 infračervenými senzormi na vyhýbanie sa prekážkam, s
manipulátorom so senzormi umiestnenými v chápadle a laserovým systémom umožňujúcim
zostrojenie dát 3D priestoru pred ním v uhle 60 stupňov na vzdialenosť 12 krokov. Vzájomná interakcia jednotlivých reflexov robota fungovala nasledovne: Genghis![]() Genghis bol 1kg autonómny 6 nohý robot s 12 servomotormi s 2 stupňami voľnosti, mal 4 osembitové mikroprocesory a pamäť 32 Kb. Taktiež mal 2 senzory na spodnej strane (vpredu i vzadu) a koliesko, ktoré meria pohyb smerom vpred alebo vzad. Riadiaci systém Genghisa bol založený na subsumpčnej architektúre, a učenia sa vychádzalo z učenia typu reinforcement learning. Na realizáciu tohto typu učenia slúžili Genghisovi dve vrstvy, ktoré zabezpečovali kladnú a zápornú spätnú väzbu:
Ďalšie vrstvy predstavovali:
Na základe všetkých uvedených reflexov sa robot učil, ako sa má za akých podmienok zachovať tj. kedy má byť ktorá vrstva aktívna. Výsledkom experimentov s týmto robotom bolo, že sa robot naučil držať vždy tri nohy na zemi aby udržal rovnováhu a dokázal sa naučiť kráčať vpred i vzad. Je potrebné si všimnúť, že úloha naučiť sa chodiť nie je triviálna, pretože nijaký z pohybov nohy nespôsobuje negatívnu spätnú väzbu sám o sebe, ale všetky reflexy dohromady. Preto je veľmi dôležité to, aby robot objavil závislosti medzi pohybmi v paralelnom slova zmysle. Tj. ich vzájomné spolupôsobenie v reálnom čase. Pri použití "neinteligentného" prehľadávania stavového priestoru s cieľom nájsť vhodné podmienky, za ktorých sa robot bude pohybovať a inteligentného učenia, realizovanom v tomto robotovi dospel tím z MIT k výsledku, že by trvalo by to viac ako 5 krát dlhšie ako inteligentné učenie. Riadiaci systém robota je taktiež elegantný kvôli svojej jednoduchosti. Nepracuje so žiadnymi kinematickými modelmi pohybu a takisto nie je vôbec hierarchický. Systém totiž priamo implementuje chôdzu ako nezávislé dvojice medzi senzormi a akčnými členmi, na ktoré pôsobí negatívna a pozitívna spätná väzba.Riadiaci systém je distribuovaný a preto aj robustný vzhľadom na terén v akom sa robot pohybuje. Attila![]() Robot Attila je nasledovníkom 6 nohého robota menom Genghis. Ako sa ukázalo Genghis dosiahol dobré výsledky a hlavne náklady na jeho konštrukciu boli nízke čo viedlo jeho tvorcov k zostrojeniu vylepšeného modelu s menom Attila. Motivácia zostrojenia Attilu bola v zostrojení planetárneho mobilného robota schopného vykonávať činnosť v neznámom prostredí na povrchu cudzej planéty. Pretože najväčšie náklady pri vesmírnych misiách sú náklady na dopravu je nutné čo najviac znížiť užitočnú hmotnosť dopravovanú na povrch planéty. Mobilné planetárne roboty musia mať preto čo najmenšiu hmotnosť a ich výrobné náklady musia byť čo najmenšie. Ideou ľudí z MIT bolo zostrojiť úplne autonómneho robota, ktorý bude dopravený na povrch planéty, kde bude vykonávať svoju činnosť bez nutnosti komunikácie s riadiacim strediskom na Zemi. Tým sa zároveň ušetria mzdové náklady na ľudí v riadiacom stredisku a celá práca ľudí na Zemi bude spočívať v spracovávaní dát vysielaných robotom. Robot schopný vykonávať takúto autonómnu činnosť musí mať nasledujúce vlastnosti:
Attila mal 24 akčných členov, vyše 150 senzorov 14 druhov, napojených na výpočtový systém cez zbernicu I2C, batériu s energiou na 30 minút a solárne články schopné dobiť batériu do 5 hodín . Existujú dva dôvody na použitie nôh namiesto kolies.Prvým z dôvodov prečo sú nohy výhodnejšie je oveľa väčšia mobilita vo veľmi členitom prostredí akým povrch planéty nepochybne je. Druhou a dôležitejšou výhodou je, že nohy sú oveľa citlivejšími senzormi a je z nich možné získať väčšie množstvo informácií ako z kolies.
Použitý dizajn nôh umožňuje Attilovi dosah na prekážku vysokú až 21,6 cm a v prípade použitia všetkých 6 nôh sa dokáže "vyškriabať" na prekážku vysokú 25,4 cm. Oproti ostatným robotom pracujúcim v rovnakom prostredí je to približne 1,5 - 2 násobné zlepšenie. Ďalším výhodou použitia takejto konštrukcie nôh je, že pri chôdzi je smerovanie nôh vždy vertikálne. Pri prudkom stúpaní sa udržiavaním vertikálnej polohy nôh ťažisko posúva bližšie k povrchu, čo zabezpečuje udržanie rovnováhy a preto je maximálny sklon svahu, ktorý dokáže Attila prekonať limitovaný iba veľkosťou trecej sily medzi nohami a svahom robota. ![]() Tak ako aj u ostatných robotov je riadiaci systém založený na
subsumpčnej architektúre, s distribuovanými riadiacimi a učiacimi algoritmami. Výpočtový
systém Attilu tvorí 9 procesorov, ktoré riadia motory a senzorický systém. Systém ma
taktiež dva hlavné procesory, na prvom z nich beží subsumpčná
architektúra, ktorá simuluje cez 1000 asynchrónnych paralélnych procesov, zatiaľ čo
druhý hlavný procesor riadi vizuálny systém. Toto![]() Jednotlivé vrstvy subsumpčnej architektúry tvorili:
SquirtBol charakteristický tým, že sa skrýval na tmavé miesta v miestnosti a vychádzal z nich v prípade, že počul nejaké zvuky, ktoré lokalizoval a šiel smerom k nim pričom v ich blízkosti si hľadal tmavé miesto na úkryt.
Celkový efekt spolupôsobenia týchto vrstiev bol, že robot bol vždy v centre diania skrývajúc sa na najbližšom tmavom mieste. Boadicea![]() Cieľom zostrojenia Boadiceu bolo zostaviť malého chodiaceho robota s lepšími vlastnosťami ako mali predchádzajúce malé roboty. Boadicea bol 6 nohý robot, ktorého pohyb bol zabezpečený ľahkými pneumatickými akčnými členmi. Telo robota bolo zostrojené z ľahkých materiálov ako uhlíkové vlákna, hliník a plasty. Výsledky ukázali, že Boadicea chodil rýchlejšie a dokázal uniesť väčšiu váhu ako jeho predchodcovia. Zadné a stredné nohy robota mali 3 stupne voľnosti, zatiaľ čo predné nohy ich mali len 2. ![]() ![]() Tak ako u skutočného hmyzu Boadiceove predné, stredné a zadné nohy boli všetky iného tvaru. Anti - "mravčie" mikroroboty![]() Anti boli skupinou mikrorobotov v laboratória UI na MIT. Základná motivácia zostrojovania takýchto malých robotov vychádzala z prírody -- kolónie. Vývoj sa skladal z dvoch hlavných cieľov:
S cieľom dosiahnuť stanovené ciele, boli roboty vybavené 17 senzormi okrem iného : 4 svetelnými senzormi, 4 infračervenými prijímačmi, tlakovými senzormi, "potravinovými" senzormi a senzormi merajúcimi vychýlenie. Komunikácia prebiehala použitím 2 infračervených vysielačov, jedného vpredu a jedného na vrchnej časti tela robota. TJ2![]() ![]() Motiváciou projektu vývoja robota TJ2 bolo uľahčiť ľudom komunikáciu s mobilnými robotmi pohybujúcimi sa v interiéroch. Hlavným cieľom bolo prekonať bariéru medzi tým, ako ľudia pomenovávajú miesta a opisujú cestu k nim a medzi radikálne odlišným spôsobom chápania sveta robotmi spôsobeným obmedzenosťou ich senzorov. Komunikačný modul robota podporoval komunikáciu s ľuďmi vo forme dialógu prostredníctvom tlačeného písma. Umožňoval ľuďom pomenovať miesta priamo alebo vo vzťahu k iným miestam. Robot využíval informácie typu: "Choď dokiaľ nemôžeš odbočiť vpravo" resp. informácie typu: "Stoj" alebo "Teraz si v Jimmyho kancelárii"
Wheelesley![]() Wheelsley je elektrický invalidný vozíček vybavený senzormi a počítačovým systémom Macintosh ako komunikačným rozhraním. Robot sa dokáže autonómne pohybovať v interiéroch, vyhýbať sa prekážkam, sledovať stenu a zároveň prijímať príkazy od užívateľa. Užívateľské rozhranie umožňuje ovládanie v troch módoch: manuálne, joystickom, a cez špeciálne užívateľské rozhranie. V manuálnom móde funguje Wheelsley ako klasický invalidný vozíček. V "joystick" móde zadáva užívateľ smer pomocou joysticku. a v špeciálnom móde komunikuje užívateľ výhradne cez špeciálne rozhranie vybavené očným trakčným systémom. Tento systém umožňuje ovládanie smeru robota cez 5 elektród umiestnených okolo očí, ktoré merajú EOG (electro oculograph) signál, odpovedajúci uhlu pohľadu. ![]() ![]() Robot bol úspešne odskúšaný v Auguste 1995 na medzinárodnej konferencii o umelej inteligencii. Roboty medzi sebou súťažili o prechod cez úzke dvere bez toho aby boli riadení. Nakoniec bol Wheelsley jediný kto to dokázal. |
||||
Kontakt: Marek Bundzel |