Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
PlánovaniePod plánovaním rozumieme vytváranie plánu ako pomocou informácií o stave rôznych objektov prostredia (prichádzajúcich z vonkajších receptorov) a informácií o vnútornom stave systému vygenerovať patričnú odozvu efektorov, ktorá spôsobí žiadanú zmenu stavu prostredia. Simulácia správania sa "mravca Santa Fe "Typickou ukážkou plánovacej úlohy je navigácia umelého mravca tak, aby pozbieral všetku potravu rozmiestnenú v prostredí na nepravidelnej neúplnej dráhe tzv. Santa Fe trail. Umelý mravec sa pohybuje v toroidálnej mriežke rozmerov 32*32, v ktorej je umiestnených 89 kúskov potravy. Je vybavený jediným senzorom schopným rozoznať prítomnosť potravy na políčku priamo pred mravcom. Vykonávať môže jednu z troch základných akcií:
RealizáciaPri realizácii tejto úlohy bol opäť použitý postup navrhnutý J. R. Kozom.
Ohodnotenie jedinca bolo vykonávané nasledovne : Mravec reprezentujúci ohodnocovaného jedinca bol umiestnený do arény na pozíciu so súradnicami [1,1] otočený smerom nahor (viď obrázok nižšie), kde zbieral potravu po dobu 400 vnútorných cyklov.
![]() Mravcov svetParametre evolučného procesu :
Evolučný proces bol ukončený po prebehnutí 51 generácií, alebo v prípade nájdenia jedinca schopného pozbierať počas 400 krokov všetku potravu. V 27 generácii bolo nájdené riešenie tvaru:
(IF-FOOD-AHEAD (MOVE) (PROGN2 (LEFT) (IF-FOOD-AHEAD (MOVE) (PROGN3 (RIGHT) (RIGHT) (IF-FOOD-AHEAD (MOVE) (PROGN2 (LEFT) (MOVE))))))) Mravec používajúci túto stratégiu bol schopný pozbierať počas 400 cyklov 88 z 89-ich kúskov potravy. Jeho stratégia je v podstate jednoduchá : Táto stratégia umožňuje mravcovi prejsť celú dráhu a nájsť všetku potravu. Posledný kúsok potravy mravec nevzal len kvôli nedostatku času, v prípade, že by mal k dispozícii ešte zopár cyklov bol by dosiahol kompletné riešenie úlohy. Zdrojové súbory s lisp-ovskými programami riešiacimi túto úlohu. |
||
Kontakt: Marek Bundzel |