Prírodou inšpirované algoritmyštudijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie |
||
Roboty tvoria roboty
![]() ![]() Virtuálny model robota Arrow. Skutočný robot Arrow.![]() Pohybujúci sa robot ArrowVedci z Brandeis Univerzity vo Walthame (Massachussetts, USA) skúmajúci tzv. Umelý život dospeli k významnému míľniku. Podarilo sa im vytvoriť počítačový systém, ktorý automaticky projektuje, vyvíja, overuje a nakoniec zostrojí viacero druhov mobilných tvorov bez signifikantného ľudského zásahu. V rámci projektu Golem (Genetically Organized Lifelike Electro Mechanics),vytvorili Hot Lipson a Jordan B. Pollack revolučný automatický systém na navrhovanie a výrobu mobilných robotov s minimálnym zásahom človeka. Vedcom sa podarilo naprogramovať počítač tak, aby dodržiaval pravidlá evolúcie a navrhoval roboty v súlade s princípmi prírodnej selekcie.
![]() Počítač potrebuje poznať iba údaje o súčiastkach s ktorými bude pracovať, fyzikálne vlastnosti prostredia, v ktorom sa majú vyrobené roboty pohybovať a účel pohybu, Program pracuje s vopred určenou množinou blokov, z ktorých budú zostavené navrhnuté roboty. Stavebné bloky mechanickej štruktúry sú napr. plastické rúrky, rotačné, lineárne a planárne kĺby a akčné členy, zatiaľ čo umelé neuróny predstavujú stavebné bloky riadenia. Virtuálne modely sa navrhujú a selektujú pomocou genetického algoritmu, ktorý vyhodnotením funkcie vhodnosti dokáže rozpoznať najprispôsobivejšie a najvhodnejšie modely v danej populácií kandidátov a prenášať ich vlastnosti na modely ďalších generácií. Potomkovia vznikajú z vhodných modelov pridávaním, modifikáciou a odstraňovaním stavebných prvkov.
![]() ![]() ![]() Nevyhovujúce modely sa z evolučného procesu vyraďujú. Evolučný programový systém
v počítači je spojený s prototypovým zariadením, ktoré podľa získaných modelov
vyrába skutočné roboty zložené z rúrok kĺbov a krokových motorov.
![]() Zásah človeka je potrebný iba pri vkladaní motorov do umelohmotných konštrukcií. Výborné výsledky boli dosiahnuté pri adaptácií robotov na vonkajšie prostredie. Počítač nedostal od človeka žiadne know-how, hoci všetky druhy pohybového mechanizmu sú dobré - roboty lezú, kotúľajú sa, plávajú. Riadenie pohybov a kinematika sa vyvíjajú paralelne.
TETRA:
![]() ![]()
RATCHET:
![]() ![]()
SNAKE:
![]() ![]()
BIPED:
![]() ![]()
CRAB:
![]() ![]() Verejnosti je sprístupnený virtuálny robot Complex 1., ktorý vznikol v rámci počítačového programu DEMO. Každý jeden krok na tomto robote ( s výnimkou triviálneho hardvérového zapojenia ) realizoval počítač. Doteraz väčšina umelých systémov ostávala uložená v pamäti počítačov. Až Hot Lipson a Jordan Pollack spravili prvý krok v smere premostenia priepasti medzi počítačovými modelmi a fyzikálnou realitou. Opísali systém, ktorý v počítači vyvinie ťahové mechanizmy a následne ich automaticky skonštruuje. Využíva pritom rýchlu prototypálnu technológiu, takže sú schopné vo fyzikálnom svete pohybu. J.Pollack predpokladá, že nárast komplexity robotov by nemal viesť k ich vymknutiu sa z rúk vytvorením ich autonómnych mutácií. Ale aj tak skôr alebo neskôr sa úplne autonómny umelý život zrealizuje. Následne sa dá očakávať, že syntetické kreatúry robotov nabehnú na trvalý udržateľný rozvoj – evolúciu. V duchu opatrného optimizmu je treba mať na zreteli tri robotické zákony Isaaca Asimova, ktoré umožňujú koreláciu ľudského svedomia s robotikou aj v budúcnosti. Pohyb robotov v piesku viď. video
|
||
Kontakt: Marek Bundzel |