Psychologická únava je ovplyvňovaná jednoduchosťou hodnotenia
výstupu interaktívneho EV.
Napríklad, je veľmi obtiažne nájsť rozdiel medzi 62 a 63
bodmi na 100 bodovej hodnotiacej škále. Určiť taký malý
rozdiel na rozsiahlej škále môže viesť k psychologickej
únave.
V prípade použitia päť až sedem stupňového hodnotenia -
namiesto hodnotenia vyššieho rádu -
sa predpokladá, že človek bude odvážnejšie hodnotiť
jedincov EV, tým pádom sa zredukuje únava (fatigue). Takýmto
spôsobom diskretizovaný psychologický priestor z 100 alebo
200 stupňového hodnotenia je spracovaný v
[47]. Na druhej strane, hrubé
rozdelenie hodnotiacej stupnice na veľké bloky vedie ku
zvýšeniu šumu v celom systéme, tým pádom konvergencia EV
môže byť horšia.
Subjektívne testy a štatistické testy ukázali, že navrhovaná
metóda efektívne zredukuje únavu hodnotiteľa. Experimentálne
bolo dokázané, že horšia konvergencia sa prejaví pri
niekoľko desiatok alebo niekoľko sto generácií. Zlá
konvergencia (zlá ako poor) v praktických aplikáciach
nie je problém v prípade 10 alebo 20 generácií.
Adrian Toth
2005-11-16