V [63] bol IEV aplikovaný na spracovanie obrazov z
medicínskej a iných oblastí, analyzoval sa výkon
vylepšovania samotného spracovania obrazov. Základná
myšlienka prístupu spočívala v návrhu filtra bez
detailnej znalosti oblasti spracovania obrazov. Interaktívny
evolučný výpočet je jeden z prístupov, ktorý umožňuje pre
používateľov IEV navrhnúť si
prostriedok pre spracovanie signálov založený na sluchu alebo
videní[58][74].
Prístup použitý v [63] spočíval v špecifikácii
vstupno/výstupnej charakteristiky filtra pomocou lineárnych
spline funkcií pre každú zo zložiek RGB. Interaktívny EV sa
aplikoval na optimalizáciu parametrov spline funkcie,
založenej na spätnej väzbe od užívateľa na základe
vyprodukovaného vizuálneho výstupu.
Základná schéme spracovania obrazov a návrhu filtrov je
uvedená na obrázku 4.4.
Obrázok 4.4:
Spracovanie obrazu pomocou IEV[63]
 |
Interakcia medzi človekom a počítačom prebieha na pravej
strane iteračného bloku a je sprostredkované cez rozhranie.
Na rozhraní sa zobrazí niekoľko obrazov ako výstup
spracovania. Pomocou toho istého rozhrania sa vyzbierajú hodnotenia pre jednotlivých kandidátov, ktoré
potom vstupujú do interaktívneho EV. Časť IEV uložená v
počítači sa skladá z evolučného procesu a bloku pre
spracovanie obrazov. Hodnotenia zadávané užívateľom sa
používajú na zmenu parametrov spracovania obrazu. Úloha bloku
``spracovanie obrazu'' je generovať kandidátov pre ďalšiu
generáciu obrazov, pomocou filtrov vystupujúcich z
evolučného procesu (výstup takéhoto bloku je uvedený na
obrázku 4.6). V tomto konkrétnom prípade bola
použitá populácia dvanástich jedincov, tj. na obrázku
4.6 je uvedený výstup dvanástich filtrov po
aplikácii na ten istý obraz.
V rámci evolučného bloku (na obrázku 4.4 označený
ako EV) sa generujú filtre, ktoré sa v neskoršom aplikujú
na obraz (grafické znázornenie filtrov je na obrázku
4.5). Takýto filter sa dá jednoducho reprezentovať,
napr. v tvare
pričom jednotlivé dvojice reprezentujú súradnice bodov na
obrázku 4.5. Pre každú farebnú zložku mám
postupnosť takýchto dvojíc. V evolučnom procese sa potom
menia jednotlivé hodnoty, tj. mením súradnice bodov a tým
pádom dostávam zmenený výstup z procesu filtrácie.
Obrázok:
Graficky znázornený filter [63]
 |
Podľa [29] sú výhody spracovania obrazov pomocou IEC
nasledovné:
- a

- v prípade, že používateľ hľadá špecifickú
vlastnosť, môže ju v tomto procese nájsť, alebo pomocou evolúcie ku nej
dospieť,
- b

- používateľ môže nájsť doteraz neznámu
vlastnosť obrazu.
Prípad a
popisuje exploitatívny prístup, prípad b
je
exploratívny.
Dôležitá časť celého procesu je samotné grafické rozhranie
(GUI), vyplýva
to z dôležitosti interakcie medzi človekom a
počítačom[29]. V
tomto je rozdiel oproti klasickým evolučným výpočtom a tiež
oproti širšiemu kontextu výpočtovej inteligencie. V prípade
aplikácie pre spracovanie obrazov primárnym cieľom
GUI je zobrazenie obrazov. Usporiadanie GUI je
úplne iné v prípade 10 alebo 100 zobrazených obrazov. Z
dôvodu obmedzenej kapacity obrazovky a potreby zobraziť
niekoľko obrazov paralelne, je potrebné nájsť
kompromis medzi:
- Schopnosťou vidieť detaily na obraze a možnosťou
vidieť obraz ako celok. Na riešenie tohto problému sa
implementuje možnosť zväčšiť/zmenšiť obraz, resp. zobraziť
len časť obrazu.
- Možnosťou vidieť detaily na jednotlivých obrazoch a
možnosťou porovnať obrázok ako celok voči ostatným
kandidujúcim obrazom. V prípade, že príliš zredukujeme
počet jedincov v populácii obmedzíme proces optimalizácie.
Na druhej strane len čiastočným zobrazením populácie klesá
schopnosť používateľa objektívne porovnávať a hodnotiť
kandidátov.
Obrázok:
Výstup softvéru[63] pre spracovanie obrazu pomocou IEV
 |
Ďalšia úloha GUI je zbierať hodnotenia používateľov. Tento
krok môže byť vykonaný tiež niekoľkými spôsobmi. Používateľ
môže prehľadávať obrázky a vybrať pre neho zaujímavý snímok,
zvoliť a hodnotiť najlepších kandidátov, jednotlivo hodnotiť
každý obraz postupne, a pod. Navyše je rozdiel medzi
spojitým a diskrétnym vyhodnocovaním, ďalej medzi troj-
alebo päťstupňovým hodnotením. V prípade, že používateľ
hľadá špecifickú vlastnosť obrazu a chce vidieť väčšie
množstvo rôznych alternatív, po určitom čase bude unavený
hodnotením každého kandidáta. V prípade, že hľadá konkrétny
výsledok - známu vlastnosť - môže pomocou hodnotení
výsledok optimalizácie vylepšiť.
Rozhranie pracuje s dvomi
informačnými tokmi:
- smerom od počítača ku človeku a
- od človeka k počítaču.
Súčet týchto dvoch tokov dáva
celkový informačný tok prechádzajúci cez GUI. Predpokladá
sa, že väčší informačný tok znamená hlbšiu interakciu.
Informácie vymenené v jednotlivých iteráciách môžu mať
značne inú kvalitu. V prípade vhodnej prezentácie hodnotenia
môžu byť presnejšie a vďaka tomu sa urýchli konvergencia
celého procesu.
Použitie IEV pri spracovaní obrazov z oblasti medicíny môže
byť užitočné pre lekárov pri jednoduchom a presnom detekovaní
chorých častí. Štruktúra filtrov v tejto oblasti je pomerne
jednoduchá, najlepší kandidát väčšinou nie je objektívne
určiteľný, ale silne závislý na osobných preferenciách
daného hodnotiteľa, lekára. Práve z tohto dôvodu je použitie
IEV opodstatnené[58].
Ďalší možný postup je určiť postupnosť viacerých filtrov. Z
dôvodu jednoduchého prístupu k obrazovým dátam pomocou
digitálnych fotoaparátov, skenerov, a internetu existuje
vyššia pravdepodobnosť, že aj laický človek (z hľadiska
spracovania obrazov) pracuje s obrazmi. Väčšina
takýchto užívateľov používa nejaký softvér na úpravu obrazov
pomocou postupnosti filtrov. Vo všeobecnosti, rôzne poradie
filtrov, môže viesť k inému výsledku, t.j. obraz filtrovaný
postupnosťou filtrov
je odlišný od obrazu, ktorý
bol filtrovaný v poradí
. Hoci pre laika môže byť
náročné hodnotiť jednotlivé filtre, má však možnosť hodnotiť
výsledok celkového procesu, t.j. postupnosť filtrov.
Adrian Toth
2005-11-16