Ak riešime nejaký optimalizačný problém, väčšinou máme dopredu určený jasný - numerický popísaný - cieľ a hodnotiacu funkciu, ktorá nám určí chybu, rozdiel medzi našim cieľom a skutočným výstupom systému. Niekedy je však jednoduchšie získať hodnotenie od človeka, v takomto prípade sa použije alternatívny model ľudského hodnotenia. Modelovanie ľudskej hodnotiacej funkcie nie je jednoduché, v mnohých prípadoch je hodnotiteľ ovplyvnení osobnými preferenciami a dojmami[73].
Interaktívny EV je technológia, ktorá pomocou hodnotenia získaného od
človeka chce riešiť problém optimalizačného typu. Používa skutočné
hodnotenie získané od človeka, namiesto modelu hodnotiacej funkcie
človeka. Jednoducho povedané:
funkcia vhodnosti EV je nahradená človekom. Tento fakt
prináša zmenu blokovej schémy na obrázku 4.1.
V časti ,,Ohodnotenie jedincov'' je hodnotenie získané od
človeka.
Ľudia majú dva druhy znalostí: znalosť v klasickom
zmysle slova a KANSEI. Tradičná umelá inteligencia je
zameraná hlavne na to prvé. KANSEI je množina ľudských
vlastností ako intuícia, preferencie, subjektivita, pocity, vnemy,
kognícia a iné psychologické funkcie. Interaktívny EV je proces
zapojenia ľudského KANSEI do evolučného výpočtu.
Predstavme si, že našim cieľom je vytvoriť umeleckú
grafiku, ktorá by farebne (možno aj emocionálne) ladila s miestnosťou,
pre ktorú bude slúžiť ako ozdoba. Keďže ide v určitom poňatí o
optimalizáciu parametrov, môžeme použiť rôzne numerické optimalizačné
metódy. Pre takýto prípad neexistuje žiaden iný nástroj hodnotenia a
riadenia optimalizačného procesu, ako ľudská myseľ.
Existujú dve definície interaktívneho EV. Podľa tej užšej definície IEV je ``technológia, ktorá pomocou EV optimalizuje cieľový systém na základe subjektívnej hodnotiacej funkcie človeka, ktorá je funkcia vhodnosti pre výstupy daného systému''. Tá širšia definícia IEV je ``technológia, ktorá optimalizuje cieľový systém s použitím interaktívneho rozhrania medzi človekom a počítačom''.[72]
Adrian Toth 2005-11-16