Veľmi jednoduchý úvod ako na prezentácie

Ešte pred prípravou každej prezentácie si musíme ujasniť tri základné aspekty:

1. Pre koho?

Táto otázka je obyčajne zodpovedaná hneď ako vznikne požiadavka na prezentáciu. Vo väčšine prípadov ešte pred samotnou požiadavkou je definované auditórium a miesto konania prezentácie. Podobne je definovaný aj časový úsek, ktorý je k dispozícii pre danú prezentáciu.

Charakter (t.j. obsah a spôsob prezentovania) prezentácie prispôsobujeme poskytnutým podmienkam. Iným spôsobom prezentujeme výsledky vedeckého výskumu kolegom, iným spôsobom potencionálnym investorom, odľahčeným štýlom to prezentujeme našim priateľom, a zábavným, pútavým štýlom v prípade, že chceme zaujať opačné pohlavie (v poslednom prípade ide často o dopredu nepripravenú, tzv. improvizovanú prezentáciu; vo všeobecnosti je odporúčaná len skúseným prezentátorom).

Dôležitým faktorom môže byť počet poslucháčov, ich vek, záujem-nezáujem o našu prezentáciu, resp. preberanú problematiku, a hlavne cieľ prezentácie (výuka, zábava, poskytnutie informácií, a pod.). Našu prezentáciu je vhodné prispôsobiť čo najväčšej časti nášho publika na dosiahnutie vytýčeného cieľa.

HORE

2. Čo?

Po ujasnení podmienok prezentovania možeme prejsť na štruktúru našej prezentácie. Osvedčený spôsob je napísať si na papier aspoň hrubý náčrt toho, čo o danej problematike možeme povedať v daných podmienkach. Ak máme aspoň zhruba jasno v tom, čo plánujeme povedať nášmu publiku, môžeme prejsť k vypracovaniu jednotlivých bodov už spomenutej základnej štruktúry prezentácie.

Pravidlo zlatej tretice - skúste zhrnúť podstatu vašej prezentácie do troch bodov. Tri veci sa dajú pomerne ľahko zamapätať, tým pádom si publikum odnesie niečo z vašej prezentácie.

Postupne prejdeme cez označené body a snažíme sa premýšlať, čo by sme povedali k daným bodom. Pre menej skúsených prezentátorov je odporúčané si tieto myšlienky poznačiť. Ak sme prešli celú štruktúru prezentácie a zároveň máme poznačené všetky dôležité myšlienky, prejdeme ku predposlednému kroku: postupne si prejdeme celú prezentáciu ešte raz a snažíme sa zistiť, či:

  1. je naša prednáška logicky konzistentná,
  2. venujeme príslušnú pozornosť jednotlivým pasážam
  3. hĺbka zodpovedá pôvodným požiadavkám
  4. sú prechody medzi základnými bodmi prednášky plynulé.

Samotné jadro by malo pozostávať z:

  1. popisu niečoho, o čom vieme plynule rozprávať a zároveň to považuje za zaujímavé aj publikum,
  2. detailnejšieho popisu objektu prezentácie, napr. na čo sa to používa, ako sa to používa, prečo je to dobré, výhodné, možnosti a aspekty objektu a pod.
  3. niečoho vlastného, spojeného s objektom prezentácie - skúsenosti, dojmy, výsledky experimentov, pokiaľ sú, motivácia a pod.

Po dokončení jadra prezentácie je dobrým zvykom mať pár úvodných bodov o obsahu a cieľoch prezentácie ešte pred samotným jadrom. Taktiež je dobré mať prichystané pár bodov (zhrnutie) na záver.

HORE

3. Ako?

Odpoveď na túto otázku si preberieme z dvoch pohľadov:

3.1 Potrebné zručnosti prezentujúceho

Na začiatok treba povedať, že byť dobrým prezentujúcim nie je vrodená "vada". Je to niečo, čo si človek časom osvojí. Najlepší prednášajúci majú bohaté skúsenosti v tejto oblasti a jednoducho si osvojili schopnosť dobrej prezentácie. Tak ako väčšina vecí, chce to len prax.

Nepriateľom môže byť úzkosť spojená s verejným vystupovaním. V nasledujúcom sú uvedené niektoré techniky, ktoré môžu byť nápomocné pre začiatočníkov:

Vizualizácia
Skúste si predstaviť šťastné obdobie, okamihy vášho života. Zatvorte oči, sústreďte sa na detaily a na vaše pocity, na zvuky ktoré počujete, na veci ktoré vidíte. Skúste si spomenúť na to isté obdobie tesne predtým než vytúpite.
Dýchanie
Postavte sa a predstavte si, že kráčate na tribúne na začiatku vašej prezentácie. Pravdepodobne máte zadržaný dych a citíte sa nepríjemne. Skúste sa uvoľniť a sústrediť sa na dýchanie.

3.2 Tipy a triky pre prezentujúcich

3.3 Oblečenie prezentujúceho

Oblečenie by malo byť prispôsobené publiku. Platí zlaté pravidlo "vždy o úroveň vyššie ako náš priemerný poslucháč", okrem toho: kravatou a sakom nič nepokazíte. V každom prípade by ste sa mali vo vašom oblečení cítiť pohodlne. Dbajte na detaily. Vo všeobecnosti chcete budiť seriózny a vážny dojem, tomu prispôbujte váš celkový layout.

3.4 Technická realizácia prezentácie

V prvom rade je dobré vyhnúť sa videám, animáciam, zvukovým efektom a pod. Statické obrázky sú postačujúce. Pár tipov pre technickú realizáciu:

HORE

Literatúra

Adrián Tóth, 2005, totha %at% neuron dot tuke dot sk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.