Veľmi jednoduchý úvod ako na prezentácie
Ešte pred prípravou každej prezentácie si musíme ujasniť tri základné
aspekty:
1. Pre koho?
Táto otázka je obyčajne zodpovedaná hneď ako vznikne požiadavka na
prezentáciu. Vo väčšine prípadov ešte pred samotnou požiadavkou je
definované auditórium a miesto konania prezentácie. Podobne je
definovaný aj časový úsek, ktorý je k dispozícii pre danú prezentáciu.
Charakter (t.j. obsah a spôsob prezentovania)
prezentácie prispôsobujeme poskytnutým podmienkam. Iným spôsobom
prezentujeme výsledky vedeckého výskumu kolegom, iným spôsobom
potencionálnym investorom, odľahčeným štýlom to prezentujeme
našim priateľom, a zábavným,
pútavým štýlom v prípade, že chceme zaujať opačné pohlavie (v poslednom
prípade ide často
o dopredu nepripravenú, tzv. improvizovanú prezentáciu; vo všeobecnosti
je odporúčaná len skúseným prezentátorom).
Dôležitým faktorom môže byť počet poslucháčov, ich vek,
záujem-nezáujem o našu prezentáciu, resp. preberanú problematiku,
a hlavne cieľ prezentácie (výuka, zábava,
poskytnutie informácií, a pod.). Našu prezentáciu je vhodné prispôsobiť
čo najväčšej časti nášho publika na dosiahnutie vytýčeného cieľa.
HORE
2. Čo?
Po ujasnení podmienok prezentovania možeme prejsť na štruktúru našej
prezentácie. Osvedčený spôsob je napísať si na papier aspoň hrubý náčrt
toho, čo o danej problematike možeme povedať v daných podmienkach.
Ak máme aspoň zhruba jasno v tom, čo plánujeme povedať nášmu publiku,
môžeme prejsť k vypracovaniu jednotlivých bodov už spomenutej
základnej štruktúry prezentácie.
Pravidlo zlatej tretice - skúste zhrnúť podstatu vašej prezentácie do
troch bodov. Tri veci sa dajú pomerne ľahko zamapätať, tým pádom si
publikum odnesie niečo z vašej prezentácie.
Postupne prejdeme cez označené body a snažíme sa premýšlať, čo by sme
povedali k daným bodom. Pre menej skúsených prezentátorov je odporúčané
si tieto myšlienky poznačiť. Ak sme prešli celú štruktúru prezentácie a
zároveň máme poznačené všetky dôležité myšlienky, prejdeme ku
predposlednému kroku: postupne si prejdeme celú prezentáciu ešte raz a
snažíme sa zistiť, či:
- je naša prednáška logicky konzistentná,
- venujeme príslušnú pozornosť jednotlivým pasážam
- hĺbka zodpovedá pôvodným požiadavkám
- sú prechody medzi základnými bodmi prednášky
plynulé.
Samotné jadro by malo pozostávať z:
- popisu niečoho, o čom vieme plynule rozprávať a zároveň to považuje
za zaujímavé aj publikum,
- detailnejšieho popisu objektu prezentácie, napr. na čo sa
to používa,
ako sa to používa, prečo je to dobré, výhodné, možnosti a aspekty
objektu a pod.
- niečoho vlastného, spojeného s objektom prezentácie -
skúsenosti, dojmy,
výsledky experimentov, pokiaľ sú, motivácia a pod.
Po dokončení jadra prezentácie je dobrým zvykom mať pár úvodných bodov
o obsahu a cieľoch prezentácie ešte pred samotným jadrom. Taktiež je
dobré mať prichystané pár bodov (zhrnutie) na záver.
HORE
3. Ako?
Odpoveď na túto otázku si preberieme z dvoch pohľadov:
- z pohľadu prezentujúceho,
- z pohľadu technickej realizácie prezentácie.
3.1 Potrebné zručnosti prezentujúceho
Na začiatok treba povedať, že byť dobrým prezentujúcim nie je vrodená
"vada". Je to niečo, čo si človek časom osvojí. Najlepší prednášajúci majú
bohaté skúsenosti v tejto oblasti a jednoducho si osvojili schopnosť dobrej
prezentácie. Tak ako väčšina vecí, chce to len prax.
Nepriateľom môže byť úzkosť spojená s verejným vystupovaním. V nasledujúcom
sú uvedené niektoré techniky, ktoré môžu byť nápomocné pre začiatočníkov:
- Vizualizácia
- Skúste si predstaviť šťastné obdobie, okamihy vášho života. Zatvorte oči,
sústreďte sa na detaily a na vaše pocity, na zvuky ktoré počujete, na veci
ktoré vidíte. Skúste si spomenúť na to isté obdobie tesne
predtým než vytúpite.
- Dýchanie
- Postavte sa a predstavte si, že kráčate na tribúne na
začiatku vašej prezentácie. Pravdepodobne máte zadržaný dych a
citíte sa nepríjemne. Skúste sa uvoľniť a sústrediť sa na
dýchanie.
3.2 Tipy a triky pre prezentujúcich
- Nikdy nikto sa nesťažoval kvôli krátkej prezentácii. Dlhé
prezentácie sú nudné. Povedzte čo považujete za dôležité a potom
"sklapnite".
- Používajte obrázky! Jeden obrázok nahradí tisíce slov.
- Skúste zapojiť publikum do prezentácie.
- Pripravte neobvyklý prieskum. "93.7 % štatistík je pripravených na
mieste"
- Naučte sa ovládať svoj strach. Úzkosť z prezentácie ma svoje
fyziologické opodstatnenie. Namiesto toho, aby sme sa snažili ho
eliminovať by sme sa mali naučiť ovládať ho a využiť vo svoj prospech.
- Vyčistite si topánky!
- Udržiavať očný kontakt s publikom!
- Nepoužívajte žargón, slang.
- KISS - nemyslím tým bozkávanie publika, skôr sa držte pravidla
Keep It Simple Stupid. Celá prezentácia by mala byť jednoduchá
a pochopiteľná.
- Vynechajte zvukové efekty z prezentácie. (Nebudiť spiacich v
publiku!)
- Prezrite si miestnosť pred prezentáciou, vopred si vyskúšajte prezentáciu.
V prípade, že vám nevyhovuje priestorové usporiadanie miestnosti,
môžete požiadať vaše publikum o pomoc (a zároveň ich nepriamo zahŕniete
do vašej prezentácie).
- Snažte sa nekonzumovať alkohol deň pred prezentáciou. Čas na
alkoholické radovánky prichádza po, nie pred prezentáciou.
- Uvoľnite kolená, snažte sa počas prezentácie nestáť na jednom
mieste.
- Majte so sebou náhradnú kravatu.
- Rozdajte kópie stručnej verzie vašej prezentácie do publika.
Niekedy postačuje aj leták. Dôležité je aby obsahoval dôležité
informácie o vašej prezentácii a o vás (napr. kontakt).
- Naučte sa prezentáciu naspamäť. V žiadnom prípade by ste nemali
čítať text vašej prezentácie.
- Ak zlyháte s prípravou, pripravujete sa na zlyhanie.
- Nekričte, nešepkajte, snažte sa nerozprávať monotónne. Je
odporúčané konzumovať veľa tekutín deň pred prezentáciou, vyhnúť sa
alkoholickým nápojom a nápojom s kofeínom. Váš hlas by mal byť počas
prezentácie živý a veselý.
- Sna6te sa vybudovať pozitívny postoj k celej prezentácii.
3.3 Oblečenie prezentujúceho
Oblečenie by malo byť prispôsobené publiku. Platí zlaté pravidlo "vždy
o úroveň vyššie ako náš priemerný poslucháč", okrem toho: kravatou a
sakom nič nepokazíte. V každom prípade by ste sa mali vo vašom oblečení
cítiť pohodlne. Dbajte na detaily. Vo všeobecnosti chcete budiť
seriózny a vážny dojem, tomu prispôbujte váš celkový layout.
3.4 Technická realizácia prezentácie
V prvom rade je dobré vyhnúť sa videám, animáciam, zvukovým efektom a
pod. Statické obrázky sú postačujúce. Pár tipov pre technickú
realizáciu:
- Pokiaľ je možné nahraďte texty, zoznamy obrázkami. Môže to byť
veľká výhoda v prípade, že máte medzinárodné publikum.
- Používajte vzory prezentácií od profesionálov. Aj keď väčšina
šablón v PowerPointe sú veľmi vkusné, môžu sa vám zdať
nepekné. V takomto prípade sa nesnažte vytvoriť vlastnú šablónu,
spoľahnite sa na profesionálov (napr.
http://www.clearlypresented.com).
- Snažte sa znížiť počet slov na strane. Platí zlaté pravidlo "6 na
6", tj. maximálne šesť riadkov a maximálne šesť slov v riadku.
- Jeden slide venujte len jednému bodu vašej prezentácie, tj.
nesnažte sa vysvetliť 3 veci na jednom slide.
- Pre prezentovanie na projektore zvoľte tmavé pozadie a svetlé písmo, pre obrazovku
svetlé pozadie a tmavé písmo.
- Použite veľkosť písma aspoň 28px.
HORE
Literatúra
Adrián Tóth, 2005, totha %at% neuron dot tuke dot sk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.