Prírodou inšpirované algoritmy

študijné materiály pre projekt mobilnej triedy umelej inteligencie

Späť ku kurzom triedy
Obsah
Obraz a zlatý rez
Proporcie ľudského tela
Moslimské umenie
Architektúra



Ostatné kapitoly
Lindenmayerove systémy
Modelovanie ekosystémov
Dawkinsove biomorfy
Reakčno-difúzne modely
Difúzne ohraničené zhlukovanie
Voronoiove diagramy
Časticové systémy
Fibbonaciho čísla a zlatý rez


Tutoriály
 Celulárne automaty
 Morfogenéza
 Simulátory
 Evolučné algoritmy
 Chaos
 Roboty
 Rôzne


Obraz a zlatý rez

Na základe estetických rozborov a experimentov sa poznalo, že niektoré číselné vzťahy sa často opakujú. Zrejme v nich nachádzame záľubu. Jedným z týchto tajomných vzťahov je zlatý rez. Pri tvorbe obrazových formátov sa používa pomer zlatého rezu pre výšku i šírku rámu. Rám v tvare zlatého obdĺžnika je pretiahnutý formát naležato, často používaný pre obrazy mora. So zlatým rezom sa stretávame aj pri umiestňovaní hlavného motívu obrazu do plochy formátu. Esteticky omnoho účinnejšie je umiestnenie mimo geometrického stredu, do tzv. stredu optického, ktorý býva daný použitím pomeru zlatého rezu alebo dvojitého zlatého rezu.(viď obrazy Picassa a Mondriana)

Zlatý rez sa uplatňuje v mnohých maliarskych kompozíciách najrôznejších období. Známy obraz Leonarda da Vinci "Posledná večera" je taký pôsobivý práve preto, že postavy na ňom sú rozdelené bielym obrusom podľa zlatého rezu. I Raffaelova "Sixtinská madona" môže byť vtesnaná do pomerov zlatého rezu. Maliar však obraz zložito nepremeriava, ale necháva sa viesť citom, ktorý mu určuje pomery rozmerov v obraze, vzťahy častí k celku aj ich umiestneniu do formátu.

Hore
Kontakt: Marek Bundzel